Monday 18 March 2013

Lari

Hai, Assalamualaikum....


Semenjak dua menjak ni, hidup aku rasa macam kosong. ceyh, ayat tivi tuu..hehe. Its just no fun. Tapi betul, rasa mcam dah tak ada nikmat dah hidup ni. Biasanya orang yang cakap macam ni ayat orang mencari agama ek. But Alhamdulillah. So far, mak ayah aku selalu bagi didikan agama. Bukan setakat mencukupi, malah melimpah ruah, Alhamdulillah sangat2.. Pagi2 selalu dengar tanyalah ustaz, sejak2 kerja ni memanglah kena bangun awal. Kalau tak, lepas subuh tu dah pergi ke alam lain dah kann...

So, bila ke mana-mana, aku bawak diri aku bersama segala tunjuk ajar diorang, aku bawak apa yang cikgu2, ustaz-ustazah dan kawan2 yang sememangnya banyak mengajar n lead me to a good way. Bila kerja, aku rasa semua tu hilang. It's like i'm alone again..and aku rasa aku-seorang diri memang tak mampu. Tak mampu nak bawak diri sendiri..It's not like orang2 kat tempat kerja ni tak baik, semua layan aku dengan baik. Its just aku belum rasa the "bond". Pastu nanti orang akan cakap, "Biasalah, baru lagi..memang tak biasa lagi dengan diorang..". Nope, this time memang lain.


Aku rasa mostly dekat tempat kerja hanya berlakon semata. Tapi bukan semua. They are good just untuk kerja. But, bila satu2 kerja tu dah habis, barulah the real diri tu keluar. Macamana nak cakap ye. Contohnya macam ni la, bila pergi kerja pakai tudung..habis waktu kerja tudung terbang entah ke mana, rambut pulak punk bagai. Err, mungkin environment lain, aku sendiri yang rasa tak selesa or what, i dont know. Aku cuma harap, apa yang aku rasa ni hanyalah perasaan semata-mata.. Dalam waktu praktikal ni jugak buat aku berfikir berkali-kali sama ada after this nak kerja sendiri atau makan gaji, or perhaps full housewife *angkat kening*.

Berbalik kepada tajuk. Yeah, aku mintak cuti untuk "lari" sekejap. Seriously i need to sort myself.

p/s: tak sabar nak habis. Nak duk rumah, masak. Bior x reti sangat pong

Till then, bye2 :)

10 comments:

  1. betul, sy pon pernah fikir apa yg akan dilalui bila kerja nnti, (alhamdulillah skrg still belajar)..dkt tmpat kerja pengaruh x baik tu sgt byk yg baik tu cuma sedikit.. mugkin ramai org yg baik in terms of relationship with other people but relationship with Allah byk yg tempang..papepun hope miss hara dpt adapt dunia baru ni tp jgn masuk dlm dunia itu sudah k..mana baik jdkn telada, jahat jdkan sempadan

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa terharu pulak, hihi. btw, insyaAllah..tq for d advice ;)

      Delete
  2. Kuat kuat sahaja.Penting,ada prinsip diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ameen.. sedang membina prinsip2 yang baru lagi teguh :)

      Delete
  3. changing life tu biasa memang agak mencabar..lagi2 bila kat tempat kerja..kena deal dgn situation, kena deal dgn ramai org..completely x sama macam zaman belajar..:)

    term yg sesuai utk kes ni mungkin bukan "lari", tapi "menyendiri"..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yebetul. mungkin aku antara orang2 yang takut pda prubahan. donno lah. btw, aku betul2 lari.siap mintak cuti 2 hari utk brsama fmily n friends, keh3 :D

      Delete
  4. sy dl x pnh terfikir mcm mn alam pekerjaan. mcm mn nk bt kerja? lps tu byk pulak citer dlm tv psl teman sekerja yg tak blh dipercayai, kaki bodek, tikam belakang. tp bila dh keja, oh mmg rs mcm ni rupanya kena bt keja. ssh jg ohh trs rs mcm nk jd surirumah. tp tak blh la kan dok kl ni.psl teman sekerja, mmg ada yg mcm dlm tv tu. tp ada yg baik hati, ikhlas. apapun mesti hati2 n pandai bw diri. hoho mcm terpesong tp ni sharing2 hoho

    ReplyDelete
  5. dulu masa saya mula2 masuk alam pekerjaan, benda paling mencabar ialah kawan sekerja. ada yang buli budak baru, tikam dari belakang, bodek bos, macam2. nak kena tahan tu memang boleh tahan susah. lagi2 kalau bos jenis favouritism. tapi bagi saya kerja lebih senang daripada zaman belajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, setuju sangat.. lagi satu kalau bos yang emosinya tak menentu pun scary jugak dong!

      Delete