Thursday 6 June 2013

Salah Siapa?

Assalamualaikum, hai


Satu hari
Lepas balik kerja
Ayah jemput
Singgah di masjid
Asar
Lepas solat
Lepak dekat tangga

Tiba2
Entah dari mana
Sorang budak keluar
Perempuan
Lingkungan umur 5/6 tahun
Dari celah2 bangunan
Datang dekat ayah
Minta duit

Ayah aku tanya
Mana mak?
Dia jawab
Mak dekat rumah
Ayah mana?
Dia jawab
Dalam tandas (tandas awam la kot o.O)
Ayah tanya lagi
Kenapa nak duit?
Dia jawab
Ayah saya belum dapat gaji lagi

Ayah aku hulur duit
Dengan hati kering aku
Aku geleng kepala pada ayah
Ayah tetap bagi duit tu pada dia

Lepas dapat duit
Dia menyelinap ke bangunan itu kembali
Bermain semula
Lama aku perhatikan dia

Tak lama kemudian
Dia ke tepi bangunan
Bercakap dengan seseorang
Beri duit padanya

Dan dia
Terus bermain lagi


Aku memang hati kering sikit kalau tengok budak2 dipergunakan. Tapi ayah punya positive thinking kata budak tu memang pesen mintak duit dekat orang.

3 comments: