Monday 29 April 2013

G.E

Hai, Assalamualaikum..

Pada suatu hari aku masuk sebuah kampung. Redup je rasanya. Eh, nak hujan ke? Macam gelap je. Tengok atas, wow. Ada kainlah, Macam-macam warna pulak tu.hehe. Meriah semacam je kampung2 dengan bendera warni warni sekarang ni. Kalau ada parti pakai bendera kaler pink mesti lagi meriah kan, hehe. Mengarut sudah..

Mengikut apa yang aku dengar and tengok daripada media-media lah kan yang katanya kali ni punya pilihanraya paling sengit. Memang hangat pun and aku sendiri boleh rasa since aku pun first time nak pergi mengundi ni. But i think yang 5 years before punya election aku tak rasa apa-apa. Although time tu  aku dah dekat matrix, aku macam tak tahu apa-apa. Ingatkan dekat tempat aku je yang ada election masa tu and i thought ada YB tempat aku meninggal and election dibuat lagi sekali. Wahaha. Vongoks betol! Nampak sangatlah seperti anak-anak hingusan yang langsung taktahu dan tak ambik tahu apa cerita keadaan negara. Cuma tahu cuti je. Padahal budak darjah 6 era 2013 ni macam-macam dah diorang tahu. Dari bab corruption sampailah bab trolling, heh. Bijak3..

Tapi sekarang tak boleh innocent dah. Nak taknak kita kena tahu dan ambil tahu. Why? Simply because Malaysia tanah airku.


So persoalannya sekarang, nak pilih siapa? Pada mulanya aku fikir "kita mesti tengok calon bukan parti". Mula2... Lepas tu bila ada orang argue katanya, kalau calonnya baik, boleh buat kerja sekalipun tak semestinya pentadbiran negara will be okay since orang atas daripada parti berkenaan tak semestinya ok and tak semestinya tak corrupt macam calon tempat korang. So, aku dilema lagi. Social media especially memang banyak membantu mengkonfiuskan fikiran aku. Bila tengok cerita A macam betul. Tengok pulak yang B, hmm.. Betul jugak. Aku cuma harap apa yang aku pilih nanti menjadi majoriti (?) hehe.. Takdelah, cuma aku harap parti yang menang nanti akan jadikan Malaysia ni negara yang menjadi idaman semua orang to live in. And of course in a rightful way. Itu  je.


p/s: Mentang2 la dah dekat2 election ni ramai pulak calon belanja bapak aku makan kat kedai, hehe. Rezeki jangan ditolak kan. Kita pilih sape yang belanja lebihlah. Boleh? ;p

5 comments:

  1. heheh..aku tak undi based pada calon..sebab aku x berapa kenal pun calon2 kat tempat aku..setakat kenal nama camtu jer la..xpernah pun salam berjabat tangan..

    so aku undi based pada parti..:D

    ReplyDelete